Monday 21 March 2011

[Food] Bakedag: Horn med ost og skinke!


I dag (som vil si i går siden klokken er over 12)  kjørte kjæresten min meg hjem. Jeg skulle ha med meg masse ting, men glemte hovedtingen jeg skulle ha med meg. Sukk, jaja.  Senere på dagen kom bestevenninnen min til meg, vi skulle bake horn med ost og skinke. Må si at disse ble ekstremt vellykket, fordi jeg sitter nå med smerter i magen av å spise for mye. Så sitter nå i trappen hjemme og ser på ”Tapper den pysete hunden”. Og lurer på hvorfor all teksten står på spansk når de snakker engelsk. 

Venter på at kjæresten skal bli ferdig på jobb slik at han kan komme å hendte meg og klærne hans, som jeg har vasket. Haha! 

Her er oppskriften jeg brukte. Den er hentet fra Klikk:

Horn med ost og skinke


INGREDIENSER

  • 200 g smør
  • 6 dl melk
  • 50 g gjær
  • 2 ts salt
  • 4 ts sukker
  • 1 kg hvetemel
  • FYLL
  • revet ost
  • finstrimlet skinke

  • egg eller melk til pensling

FREMGANGSMÅTE

Oppskrift til 24 horn.

Smelt smør og tilsett melk. Varm til væsken er lunken. Rør ut gjæren i litt av den lunkene væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt sammen til en glatt og smidig deig. Dekk bakebollen med plast og la den heve i ca 40 min.
Elt deigen om og del den i 3 jevnstore emner. Kjevle hvert emne ut til en rund leiv. Del leiven i 8 spisser. Legg 1/2 - 1 ss finrevet ost og 1/2 - 1 ss finstrimlet skinke på den brede kortenden av trekanten, og rull sammen fra den brede kortenden mot spissen.
Legg på bakepapirkledt stekebrett, dekk med et klede og etterhev i ca 20 min. Pensle med egg eller melk. Stek i varm stekeovn ved 225 °C på midterste rille i 12-15 min.
Avkjøl på rist.

Tips: Hornene kan lages med 1/2 dl olje og vann for de som ikke tåler melk.

No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)