Sunday 27 February 2011

[School] Bokbinder; skoleoppgave med rapport!

Jeg var på harddisken min å fant de gamle oppgavene fra da jeg gikk Design og håndverk vg1, der vi gikk igjennom noen yrker. Her har vi blant annet gått igjennom bokbinder yrket og hvordan man lager en bok.



Bokbinder
Vi skulle lage en bok fra første step.
Det endte slik:
Først tok jeg et A3 ark, brettet det på langs, kuttet det på midten. Så målte jeg opp, på insiden av arket, hvor lang avstanden mellom vær hull til tråden skulle være. Så sydde jeg tråd igjennom hullene som jeg hadde laget. Da startet jeg fra midten og utover. Så tok jeg bomullsbånd gjennom trådene, limte og strammet hardt. 

Og så la jeg det til press.
Etterpå tok jeg endene av tråene som stakk ut og klippet dem litt kortere, så limte jeg dem fast på ryggen. Mens jeg ventet på at limet skulle tørke, skjærte jeg ut to papp-plater som skal være permene.






Etter limet var trøket, og papp-platene skjært ut, tok jeg på gassbind og mye lim, også la det til press for at det skulle holde sammen.

Da det var nesten ferdig, limte jeg resten av gassbinde i den enen papp-kartongen, og lot 2 glass stå og holde det oppe slik at jeg slapp å holde det oppe.





Etter at jeg hadde lim tok jeg et A3 som jeg brettet (slik som vi bretter når vi setter bind på en bok) Også limte jeg den ene siden fast og klippet et lite hakk inn slik at jeg kunne brette den inn for å forsterke ryggen. Man kunne velge å klippe den bort, men jeg valgte å ha den der.






Så brettet jeg inn slik jeg ville ha det, og klippet ut det som jeg ikke trengte.



Så tok jeg og limte dem fast i kartongen og så satte det til press (under pc’n).


Mens det var i press, begynte jeg på bokomslaget. Jeg ville ha noe spesielt, og jeg ville prøve noe nytt, så jeg bestemte meg for at jeg ville ha noe skrifterlig på bokomslaget. Jeg bestemte meg for å velge “I Love You”
Så skrev jeg det mange ganger og printet det ut.
Slik ble det seende ut:



Så da jeg hadde printet det ut og klipt det til, tok jeg kontaktpapir å hadde det uten på også brettet jeg det rundt boken.



No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)