Saturday 5 February 2011

[Food] Luftige sjokoladeboller!

I går fikk jeg så lyst å bake sjokoladeboller, men jeg hadde lyst på luftige boller, isteden for sånne sånn blir litt "hard". Jeg søkte på nette, og fant en som virket høvelig ok og grei. Jeg fant oppskriften på weboppskrifter.

Jeg synes oppskriften var ganske enkelt. Jeg brukte da våt gjær og ikke tørrgjær. Resultatet var utrolig. De var faktisk luftige og gode, de hevet kanskje ikke så mye som jeg ønsket at de skulle gjøre, men de var kjempegode. Jeg hadde brukt sjokolade i, og jeg syntes det ble litt bittersmak i den pga sjokoladen, men de er spisende. jeg tenkte å bake boller som jeg kunne ha som niste når vi skal reise til Stockholm med flyet, slik at jeg ikke ble så sulten. Iallefall...

Oppskriften lyder slik:

Luftige boller

Ingredienser:
Du skal bruke følgende til denne oppskriften påLuftige boller.

500 g hvetemel
75 g margarin (smeltet).
100 g gjær (2 pakker).
2 dl melk
1 ts salt
50 g sukker
1 egg
1 ts kardemomme

Framgangsmåte for Luftige boller:

Oppløs gjæren i den kalde melken før mel og de øvrige ingredienser eltes i til en myk og ikke altfor klebende deig. Del deigen i to store deler og form hver av dem til en kule som skal heve i 15 minutter. Kulene trilles ut til pølser som deles i 15 stykker hver. Disse formes til boller og settes på en smurt plate til hevning i 20 minutter tildekket, på et lunt sted. Bak bollene i ovnen ved 200 grader i ca. 12 minutter. Ovnen skal være forvarmet. Pensl bollene med egg eller vann hvis du ønsker bollene blanke på toppen.



No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)