Tuesday 21 February 2012

[Bake] Pavlova/Marengskake (med oppskrift)


Mens venninnene mine er i Bergen å koser deg, så er hjemme og feirer bursdagen til min kjære far. Så jeg bakte en kake! 

Det du trenger er:
4 egg (bare eggehvite)
400 g sukker ca
1 pk fløte
2 ts vaniljesukker
bær og frukt som du måtte ønske. (Mengden velger du også selv)

Slik gjør du:
  1. Begynt med å sette ovnen på 100/125 grader. 
  2. Fordel eggeplommene og eggehvite. Jeg brukte en kopp slik at det skal bli lettere å få tak i eggeskall om det måtte komme med, og hvis du er uheldig å knuser plommer slipper du å miste all eggehvite og heller bare det som er i koppen. Bedre å miste litt eggehvite enn alt sammen, sant?
  3. Ha eggehvite i en bolle etter vært egg, og tilsett 300g sukker. La det stå å mikse til blandingen har blitt stiv og du kan snu bollen opp ned uten at det render ut.
  4. Fordel det på et bakepapir i en rund sirkel, og pass på at det er like mye over alt, slik at noe ikke blir svidd når noe annet er ferdig.
  5. Sett det i ovnen og vent. Dette varierer litt fra ovn og ovn, og har du varmluft er det virkelig en fordel! Jeg hadde min inne i 1 time og 45 minutter ca, og da gadd jeg ikke mer, hihi.
  6. Mens du venter på at kaken skal bli ferdig, kan du piske kremen som skal være oppå. Så hell en fløte pakke oppi en bolle tilsett, 100g sukker og 2 ts vaniljesukker. La det piskes godt. 
  7. Vis bærene er frosne så ville jeg anbefale å legge dem i skåler nå slik at de tiner. Tilsett sukker om behov.
  8. Når kaken er ferdig setter du den bare unna, dette gjelder kremen og bærene også. En liten stund før gjestene kommer og servering, legger du kremen over, og så har du bærene på. Så klar til servering!

Både pappa, mamma, farmor og bestemor syntes kaken var kjempegod, og jeg valgte å ikke sukre bærene så mye slik at den fikk en kombinasjon mellom sur og søt, siden det er mye sukker i marengs og vaniljesukkeret. Så hvis du skal bake denne kaken, ENJOY!


post signature

No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)