Monday 26 July 2010

Marsipan kake! (Norwegian)




Dette innlegget skal handle om marsipankake! Jeg hadde min 18 års dag for to dager siden (som jeg skal fortelle om i et annet innlegg), og da fikk jeg en kake form, kake bunn og en ting som man bruker til å skjære ut forskjellig, som er beregnet til baking.. Og ja, marsipan.

Så nå vil jeg bake marsipan kaker,være litt konditor og kreativ å pynte dem selv!

Her en er oppskrift:

Ingredienser

1 tredelt sukkerbrød (fås ferdig)
200 g bringebærsyltetøy eller annet syltetøy
120 g revet kokesjokolade
5 dl kremfløte, pisket
Marsipan
Melis til pynt

Fremgangsmåte

Bland inn sjokoladen i én tredjedel av kremen.

Smør halvparten av syltetøyet på kakebunnen og smør sjokoladekremen på toppen. Ha den midterste delen av sukkerbrødet og smør på resten av syltetøyet og én tredjedel av kremen.

Sett på den øverste delen av sukkerbrødet og smør resten av kremen utover topp og sidene av kaken. Kjevl ut marsipanen (på melis eller mel) og legg forsiktig over kaken.

Du kan enkelt lage en marsipanrose ved å rulle sammen kjevlet marsipan (som en tepperull) og brette ut de ytterste lagene. Jeg farger rosen med rødbete, men konditorfarge kan også brukes.

No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)