Sunday 5 April 2015

Prinsesse kake til tantebarnet (med oppskrift)



Åh, hjelpes! Det er over en måned siden jeg lovet dere å leggge ut oppskrift på hvordan jeg laget denne kaken, men nå er den her endelig!! (English recipe coming out later)


Jeg startet med å bruke oppskriften til "Konfektkake i langpanne" fra Detsøteliv. Den er utrolig saftig, men jeg møtte på noen komplikasjoner under veis. Siden den er veldig saftig, var det veldig problematisk med å skjære den i lag. Så neste gang skal jeg bruke en annen oppskrift, som er litt mer fastere. Uansett, klikk på navnet for å komme inn på oppskriften hvis du ikke får opp bildet under!


Fyllet prøvde jeg å lage noe nytt som jeg aldri har laget, men var utrolig godt, uten at det var for søtt!

Ingredisenser til fyll:
  • 2 pk marshmellow fluff
  • 1 pakke kremost** 
  • 1 pk melis***

* Marshmallowfluff er smeltet marshmallows. Du kan også kjøpe vanlig marshallow og smelte det, men jeg kjøpte en pakke med jordbærsmak og en original uten smak.
** Kremosten må ikke være Philadelphia ost. Jeg brukte Coop sin "Cream cheese". Smaker akkurat det samme, og sparer en 10-er!
*** Melisen er for å få mer smørende konsistens. Hvis du har for mye kremost, kan den bli noe rendene konsistent på. Dette ønsker vi ikke. Det kan også hende at du ikke trenger melisen.


Framgangsmåte:

  • Du starter med å skrape pakkene tomme i hver sin bolle. 
  • I bollen med originalen uten smak tilsettes det først 50g kremost og rør godt.
  • Tilsett litt og litt mer av kremosten til du får en smørbar konsistent,(ikke for tynn eller for tykk), og smaker marshmallows.*
  • Gjør det samme med jordbærfluffen.** 
NB: Ikke bland mere enn MAX 100g kremost pr pk med marshmallow!


*  Hvis den er blitt for tynn er det bare å tilsette melis.
** Jeg bruker alltid mindre enn 100 g på den originalen for å bevare marshmallow smaken. Og så bruker jeg heller nærmere 100g kremost på jordbærfluffen, siden den er litt sterkere i smak.


Kaken kjærte jeg opp fra langpannen, delte den opp slik jeg fikk to lag, og hadde kremene i mellom. Den store fikk den originale marshmallowkremen, og den lille fikk jordbærkremen. Så dekket jeg dem begge i med marshmallowfondant.
Oppskrift på marshmellow fondant og framgangsmåte finner du: HER!

Så satte jeg den lille oppå den store kaken, og pyntet den, og satt den i kjøleskapet.


Krona laget jeg med sjokolade, med å feste bakepapir på en brusflaske. Vær OBS på flasken. Dagens flasker er ofte mykere, så fyll den med vann. Da stiver også sjokoladen fortere. 


Så nå håper jeg dere er fornøyd! :) 

post signature

No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)